De multe decenii deja, Elisabeth Leonskaja este una dintre cele mai mari pianiste ale timpurilor noastre. Intr-o lume dominata de media, Elisabeth Leonskaja isi pastreaza originalitatea si merge, astfel, pe urmele marilor artisti rusi din era sovietica precum David Oistrakh, Sviatoslav Richter si Emil Gilels care nu si-au abatut niciodata atentia de la chintesenta muzicii, in ciuda faptului ca lucrau intr-un mediu politic extrem de dificil. Modestia sa legendara inca ii aduce o oarece timiditate fata de presa. Dar, imediat ce paseste pe scena, publicul simte forta data de faptul ca muzica a fost si va fi intotdeauna viata ei. Nascuta in Tbilisi, Georgia, intr-o familie de rusi, a fost un copil minune si a sustinut primele concerte cand avea doar 11 ani. Talentul ei exceptional a condus-o la Conservatorul din Moscova, pentru studiu. Pe cand era inca studenta la Conservator a castigat premii la prestigiioasele competitii internationale de pian George Enescu, Marguerite Long si Queen Elizabeth. Dezvoltarea muzicala a lui Elisabeth Leonskaja a fost influentata intr-o masura considerabila de colaborarea sa cu Sviatoslav Richter. Maestrul a recunoscut talentul ei exceptional si i-a incurajat dezvoltarea nu doar fiindu-i profesor si sfatuitor, dar si invitand-o sa cante in numeroase duete cu el. In 1998, Elisabeth Leonskaja a plecat din Uniunea Sovietica si si-a stabilit un nou camin in Viena. Interpretarile ei senzationale de la Festivalul Salzburg din 1979 marcasera inceputul unei cariere stabile si infloritoare ca pianista in occident. Elisabeth Leonskaja a fost invitata solist si a cantat cu aproape toate orchestrele mari din lume, precum Filarmonica New York, Orchestra Filarmonica din Los Angeles, Orchestra din Cleveland, Orchestra Filarmonica Londoneza, Orchestra Filarmonica Regala, Orchestra Simfonica BBC din Londra, Orchestra Zurich Tonhalle Orchestra, Orchestra Filarmonica din Berlin, Gewandhausorchester Leipzig, orchestrele de radio din Hamburg, Kholn si Munchen, Orchestra Filarmonica Ceha si multe altele, sub bagheta unor dirijori importanti precum: Kurt Masur, Sir Colin Davis, Christoph Eschenbach, Christoph von Dohnanyi, Kurt Sanderling, Maris Jansons, Yuri Temirkanov si multi altii. Elisabeth Leonskaja este o invitata frecventa si mult asteptata la festivaluri importante precum Festivalul de la Salzburg, Viena si Lucerne, Schleswig-Holstein Festival, Schubertiade in Hohenems and Schwarzenberg, si sustine recitaluri in centre muzicale mari din lume, ca Paris, Madrid, Barcelona, Londra, Edinburgh, Munchen, Zurich si Viena. In ciuda programului sau incarcat ca solista, muzica de camera a jucat mereu un rol proeminent in munca de creatie si a avut frecvent concerte cu Cvartelele Emerson, Borodin si Artemis. Marturie pentru remarcabilele sale realizari artistice ca pianista stau nenumerate inregistrari si castigarea de premii precum Caecilia Prize pentru interpretarea sa a sonatelor pentru pian de Brahms sau Diapason d´Or pentru inregistrarile unor lucrari de Liszt. Alte inregistrari importante includ concertele de pian ale lui Ceaikosvki cu Orchestra Filarmonica din New York, sub bagheta dirijorului Kurt Masur, concertele de pian ale lui Chopin cu Orchestra Filarmonica ceha sub bagheta dirijorului Vladimir Ashkenazy si concertele pentru pian de Shostakovich cu Orchestra de Camera Paul. Cel mai recent CD ”Paris”cu lucrari de Ravel, Debussy si Enescu a fost lansat de curand sub marca berlineza eaSonus (www.easonus.com). Vor urma inregistrarile complete ale Sonatelor lui Schubert, tot la eaSonus. Si in tara ei adoptiva, in Austria, rezultatele remarcabile ale lui Elisabeth Leonskaja sunt mult apreciate. A fost numita Membru Onorific al Konzerthaus din Viena. In 2006, a primit Crucea de Onoare a Austriei, Rang I, pentru serviciile aduse vietii culturale – cea mai inalta distinctie de acel fel din Austria. Astazi, „Leoaica claviaturii” a ajuns la maturitatea unei pianiste exceptionale.
August 11-16, 2014 | Sibiu, Romania
Classics for Pleasure
Artisti 2014
- Elisabeth Leonskaja – Pianista
- HORIA ANDREESCU – Dirijor
- Constantin Adrian Grigore - Dirijor
- Rebekka Hartmann
- Alexandru Petrovici – Pianist, conductor, bariton
- Oana Andra
- Kah Chun Wong – Dirijor
- Andrei Ionita
- David Crescenzi
- MIHAI UNGUREANU – Pianist
- Narcisa Brumar
- Marius Vlad Budoiu
- Orchestra Romanian Sinfonietta
- Camerata Regală
- Orchestra Filarmonicii de Stat din Sibiu
- Bucharest Symphonic Pops Orchestra
- Cluj – Napoca Romanian National Opera
Fondator al orchestrei de camera Virtuozii din Bucureşti, profesor asociat al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti şi fost director al formaţiilor muzicale Radio, Horia Andreescu este în prezent prim dirijor principal al Filarmonicii George Enescu din Bucureşti. Studiile sale la Universitatea de Muzică din Bucureşti (compozitie şi dirijat cu profesori excepţionali), la Academia de Muzică de la Viena (cu Hans Swarowski şi Karl Osterreicher), precum şi cursurile cu Sergiu Celibidache sunt o baza solidă a devenirii sale dirijorale. Din colaborările lui Horia Andreescu cu orchestre din România şi străinatate – mai cu seama din Germania, unde număra 13 ani de “dirijor oaspete permanent” la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, 10 ani cu aceeaşi funcţie la Dresdner Philharmonie şi 21 de ani la Staatskapelle Schwerin – există peste 60 de înregistrări pe piaţa discografică, dintre care 16 cu orchestre din Europa. Iată câteva dintre cele mai recente: un CD realizat cu Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, editat la C.P.O. în 2007; altul înregistrat la Westdeutscher Rundfunk Koln (creaţii ale compozitorului Pascal Bentoiu), editat în 2004 la Hastedt; un CD editat în 2008 la “Electrecord” cu lucrări de Dvorak şi Musorgski-Funtek, înregistrate cu Netherlands Philharmonic Orchestra şi, în 2009, Oratoriul Bizantin de Paşti de Paul Constantinescu, la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio, editat de Casa Radio. Integrala Enescu (8 CD-uri), editată de “Electrecord” şi “Olympia-Londra” şi bine difuzată, contribuie consistent la cunoaşterea de la Tokyo până la New York a acestui mare compozitor. Colaborarea dirijorului Horia Andreescu cu multe alte orchestre, precum London Symphony Orchestra, Wiener Symphoniker, Royal Philharmonic Orchestra, filarmonicile din Amsterdam, Stuttgart, orchestrele simfonice din Ierusalim, Nagoya, BBC Scottish, orchestrele radio din Madrid, Leipzig, precum şi turneele individuale sau cu Orchestra Naţională Radio şi Filarmonica “George Enescu” la festivaluri ca Wiener Festwochen, Dresdner Festspiele, Europa Musicale Munchen şi, fireşte, Festivalul Internaţional “George Enescu” de la Bucureşti, rotunjesc succinta prezentare a acestui dirijor.
În perioada studiilor urmate în ţară, apoi în Polonia la Academia de Muzică „Karol Lipinski” dirijorul Constantin Grigore a beneficiat de îndrumarea unor maeştri recunoscuţi ai dirijatului: Horia Andreescu, Petru Andriesei, Ilarion Ionescu-Galati sau dirijorul polonez Marek Pijarowski. A participat la diverse Masterclass-uri, precum “International Masterclass for Orchestral Conducting and Phenomenology of Music” (Craiova 2012 – prof. Konrad von Abel), „Wiener Meisterkurse” (Viena 2008 – prof. Salvador Mas Conde) sau „The Roads of Romanticism” (Varsovia 2006). Constantin Grigore se perfectionează printr-un stagiu de asistenta la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin (2011) sub îndrumarea maestrului Marek Janowski si ulterior (2012) la Bayrische Rundfunk şi Munchner Philharmoniker, unde participa la repetitiile si concertele sustinute de Mariss Jansons, Bernard Haitink, Alain Gilbert, Paavo Jarvi, Lawrence Foster sau Vasily Petrenko, în paralel participând şi la cursurile de fenomenologie susţinute de Konrad von Abel. A susţinut concerte la pupitrul formaţiilor muzicale mari, atât din ţară (Orchestra de Camera Radio, Filarmonica “Ion Dumitrescu” – Rm. Vâlcea, Filarmonica “Paul Constantinescu” din Ploiesti, Filarmonica de Stat din Piteşti, Filarmonica de Stat din Sibiu, Filarmonica de Stat din Oradea, Orchestra Teatrului “Nae Leonard” din Galaţi, Orchestra Teatrului de Opera si Balet “Oleg Danovski”, Orchestra Teatrului Naţional de Operetă din Bucureşti) cât şi de peste hotare (Polonia – Orchestra de Cameră „R-20” din Wroclaw, Filarmonica din Kielce, Orchestra Naţională de Cameră a Republicii Moldova sau Filarmonica “Serghei Lunchevici” din Chisinau). În 2009 cu ocazia Sarbătorilor Pascale s-a aflat la pupitrul Bucharest Symphonic Pops, în concertul extraordinar sustinut de Al Bano si Montserrat Caballe în Piaţa Constituţiei din Bucureşti, iar in 2013 este ales dirijorul Evolution Orchestra in turneul sustinut de Steve Vai in Rusia, Polonia, Italia, Spania si Romania. In 2009 a fost dirijorul Orchestrei Simfonice a Colegiului National de Arte George Enescu, cu care a sustinut concerte la Ateneul Roman sau Sala Radio, fiind de asemenea invitat sa sustina un concert in cadrul Festivalului International “George Enescu”. De asemenea, este unul din membrii fondatori si dirijorul orchestrei de cameră “Camerata Regala”, cu care a sustinut numeroase concerte in Romania, dar si in Albania, Republica Moldova sau Polonia. A colaborat cu solisti de renume ai scenei muzicale precum Florin Croitoru, Nicolae Licaret, Daniel Podlovschi, Florin Ionescu Galati, Ilian Garnet, Teodor Ilincai, Cristian Mogosan, Irina Iordachescu, Stefan Ignat, Ana Maria Donose, Cristina Anghelescu, Ioana Goicea, Raluca Ouatu, Tina Munteanu, Horea Haplea, Ingmar Anthony Lazar, Cristian Sandrin, Ioana Ilie, Laura Nicorescu, Anna Mirescu, Natalia Konik, Wictor Kociuban, Piotr Banasic sau Corul National de Camera Madrigal. Constantin Grigore a primit numeroase premii şi distincţii – ca sef de promoţie al UNMB a primit premiul fundaţiei „Fraţii Bucovineni” (2006), premiul I la concursul de interpretare „Garabet Avachian”, semifinalist la Concursul de Dirijat “Jeunesses Musicales Bucuresti” – editia 2010, precum şi diverse diplome acordate de Guvernul României pentru colaborarea şi coordonarea a numeroase proiecte culturale. A colaborat cu instituţii de prestigiu ca Ministerul Culturii şi Cultelor din România, Artexim sau ICR Varşovia. In prezent, Constantin Grigore este dirijorul principal al Orchestrei Camerata Regala si al Filarmonicii Oltenia din Craiova.
Nascuta in Munchen in 1981, Rebekka Hartmann a inceput sa cante la vioara cand avea doar 5 ani, studiind cu profesorul Helge Thelen, care foloseste metoda Suzuki. Si-a continuat studiile in Muncgen cu Prof. Andreas Reiner si in Los Angeles cu Prof. Alice Schoenfeld. A sustinut numeroase masterclass-uri internationale cu Rainer Kussmaul si colaborari cu Josef Kroner, Christoph Schlüren si Rony Rogoff. Rebekka Hartmann a castigat numeroase premii internationale, incluzand Concursul International de Vioara Henri Marteau in 2005, “Pacem in Terris” (Bayreuth, 2004) si “Jascha Heifetz Scholarship” (USA, 2002). A incantat publicul si criticii deopotriva cu numeroasele ei aparitii ca solista in China, SUA, Marea Britanie, Austria si Elvetia, precum si recitaluri la festivaluri importante, cu orchestre de elita precum Orchestrele Simfonice Peking, Bamberg, Aachen, Orchestra de Camera Württemberg si Orchestra de Camera Germana. Dezvoltarea continua si succesului Rebekkai poarta marca relatiei de colaborare cu dirijori renumiti ca Miguel Gomez-Martinez, Christoph Eschenbach, Esa Pekka Salonen, Jukka Pekke Saraste si, pe o perioada de multi ani, Enoch zu Guttenberg. Repertoriul sau acopera toata gama de lucrari pentru vioara, de la interpretarea barocului timpuriu pana la lucrari modern; dintre acestea, si-a facut debutul cu interpretari din compozitori mai putin cunoscuti, precum Hâkan Larsson si Anders Eliasson si inregistrari in premiera ale unor lucrari rar auzite. In 2006, si-a lansat mult aclamatul CD de debut cu interpretari solo de J.S. Bach, Paul Hindemith si B.A. Zimmerman, la casa de inregistrari FARAO Classics. Pentru CD-ul “Nasterea Viorii” (2011, Solo Musica), Rebekka Hartmann a primit premiul ECHO KLASSIK 2012 la categoria “Performanta Solo a anului”. Capodoperele baroce ale compozitorilor germani, italieni si francezi prezentate in CD sunt, cu putine exceptii, interpretari inregistrate in premiera mondiala. Rebekka Hartmann canta pe o vioara de la Antonio Stradivari creata in 1675.
Cadru didactic la Universitatea Națională de Muzică din Bucureşti, Doctor în Muzicologie si cu Studii Postoctorale absolvite in 2012, Alexandru Petrovici a avut colaborări cu mari artişti, ca: Franco Zeffirelli (pelicula “Callas Forever”), Angela Gheorghiu, Roberto Alagna, Denyce Graves, Leontina Văduva, Alberto Zedda, Mariana Nicolesco, Ludovic Spiess, Eduard Tumagian, Maria Slătinaru Nistor, Dan Iordăchescu, Oana Andra, Marius Brenciu, Pompeiu Hărăşteanu, Felicia Filip, Laurence Janot, Cătălin Rotaru, Constantin Petrovici, Ilarion Ionescu Galaţi, Gheorghe Costin, Ludovic Bacs etc.; Concerte şi recitaluri din 1980 pana in prezent: Ca pianist – numeroase recitaluri şi concerte ca solist la filarmonicile din Bucureşti, Iaşi, Craiova, Constanţa, Bacău, Sibiu, Botoşani, Târgu Mureş, Arad etc., precum şi în străinătate – Filarmonica din Chişinău, Germania (Hamburg), Franţa etc.; Ca pianist corepetitor – recitaluri în România, Italia, Germania, Franţa, Cehia, Japonia, Norvegia, Iugoslavia, Macedonia etc., precum şi pregătire şi acompaniament în cadrul unor concursuri naţionale şi internaţionale, ca: ARD – München (Germania), Julian Gayarre (Pamplona, Spania), „Hariclea Darclee”, „Festivalul şi concursul de interpretare a liedului românesc” de la Braşov, „Festivalul şi concursul de interpretare a liedului românesc Ionel Perlea” de la Slobozia, concursul „Mihail Jora” (Bucureşti) etc; Ca bariton – a susţinut pe scenă rolurile: Figaro din „Il Barbiere di Siviglia” de G. Rossini, Oneghin din „Evgheni Oneghin” de P.I. Ceaikovski, Papageno din „Die Zauberflöte” de W. A. Mozart, Ben din „The Telephone” de G. C. Menotti, Ramon din „Mireille” de Ch. Gounod, Antonio din „Le Nozze di Figaro” de W. A. Mozart. Ca dirijor – a realizat producţii cu operele „Don Giovanni” de W. A. Mozart, „Evgheni Oneghin” de P. I. Ceaikovski și „Gianni Schicchi” de G. Puccini, cu studenţii UNMB, ca solişti vocali şi instrumentişti în orchestră. Prima producţie a fost transmisă de canalul de televizuine TVRM, iar a doua – de Radio România Cultural şi Muzical Înregistrări: La Radiodifuziunea Română, intrate în Kardex; În 1992 a înregistrat pe disc Partea III a concertului nr. 2 pentru pian şi orchestră de Camille Saint Saens alături de Orchestra Filarmonicii din Arad, dirijor: Cristian George Neagu; După 1996 a înregistrat numeroase lieduri la Radiodifuziunea Română alături de numeroşi cântăreţi.
Prim-solista a Operei Nationale din Bucuresti, Oana Andra este o mezzo-soprana de renume international. A absolvit Academia de Muzica din Bucuresti, sectiile Canto (Prof. Maria Slatinaru-Nistor) si Regie de Opera (Prof. A. I. Arbore si G. Zaharescu). A urmat cursuri de Master Class cu Daphne Evangelatos, Mariana Nicolesco, Alberto Zedda, Regine Crespin, Carlo Cossutta si Sir Colin Davis, la randul ei fiind invitata sa sustina un curs de master class pentru tineri cantareti din Japonia (2000). A studiat indelung pentru aflarea propriului stil de interpretare, iar rezultatele nu au intarziat sa apara, fiind premiata la 15 concursuri internationale de mare traditie, dintre care amintim Francisco Viñas (Spania), IVC (Olanda), ARD (Germania). A colaborat cu artisti renumiti precum Nicolai Ghiaurov, Pier-Luigi Pizzi, Ruggero Raimondi, June Anderson, Alberto Zedda, Marcello Viotti, Maurizio Benini, Renato Bruson, Inva Mula, Raul Gimenez, Michiyoushi Inoue, Mariana Nicolesco, Alexandru Badea, s.a. Repertoriul sau este unul extrem de bogat, cuprinzand roluri din operele lui Mozart (Zerlina -Don Giovanni, Sesto – La Clemenza di Tito, Dorabella -Così fan tutte), G. Rossini (Rosina- Il Barbiere di Siviglia, Isabella – LItaliana in Algeri), V. Bellini (Adalgisa – Norma), G. Verdi (Maddalena -Rigoletto), G. Bizet (Carmen – Carmen), Ch. Gounod (Siebel -Faust), J. Massenet (Charlotte – Werther), H. Berlioz (Ascanio -Benvenuto Cellini), P.I. Ceaikovski (Olga -Evgheni Oneghin), A. Ponchielli (Laura -La Gioconda), G. Enescu (Jocaste -Oedipe). Unul dintre cele mai semnificative momente din cariera sa a avut loc in 2005, cu ocazia sarbatorii nationale a Principatului Monaco, cand a participat, sub conducerea dirijorului Maurizio Benini, cu Il Viagio di Reims (Giacomo Rossini), la redeschiderea stagiunii si redeschiderea Operei Garnier din Monte Carlo.
Recent castigator al Premiului I al Concursului International de Dirijat Jeunesses Musicales Bucuresti – editia a V-a in 2013, tanarul dirijor din Singapore Kah Chun Wong este si dirijor la Orchestra Simfonica din Atlanta in sezonul 2013/2014 si Director Artistic al Ansamblului Contemporan Asiatic. In 2011 a castigat locul al II-lea la Concursul international pentru tineri dirijori Lovro von Matacic din Zagreb si a dirijat in Gala televizata cu Orchestra Simfonica RTV din Croatia. Debuturile din 2014 includ angajamente ca invitat la Berliner Konzerthausorchester, Orchestra Simfonica Academica St.Petersburg, Orchestra Simfonica Academica la Festivalul de Muzica Olympus, Orchestra Simfonica santa Fe (Argentina), Camerata Regala (Romania), Festivalul de Muzica Moderna Beijing si Festivalul International de Compozitie Thailanda. Printre orchestrele pe care le-a condus recent sunt incluse Orchestra Filarmonica Londra, St.Petersburg Capella Symphony, Orchestra Filarmonicii George Enescu, Orchestra Filarmonica Moscova, Frankfurter Staatsorchester si Orchestra Filarmonica Rijeka. Protejat al lui Kurt Masur, Kah Chun a fost invitat la cinci dintre masterclassurile sale unde au impartit scena in concert cu Leipziger Sinfonieorchesterde doua ori cu Filarmonica Baltica de Tineret, Orchestra Scolii de Muzica Manhattan si Orchestra Simfonica Senzoku Gakuen. Mentoratul a culminat cu un stagiu de asistent la Leipziger Gewandhausorchester in septembrie 2013. Timp de doua veri consecutive a studiat ca fellow la Festivalul de Muzica Aspen cu Robert Spano si este absolvent al Hanns-Eisler Musikhochschule in Berlin cu Christian Ehwald si Hans-Dieter Baum. De asemenea, a participat la masterclass cu Bernard Haitink la Festivalul de Paste din Lucerne in 2012 si in 2014, Esa-Pekka Salonen si Jorma Panula.
Absolvent al Scolii de Muzica si Arte Plastice Nr.1 “Iosif Sava” din Bucuresti, sectia violoncel, la clasa profesoarei Ani-Marie Paladi si al Colegiului National “Sfantul Sava” din Bucuresti, incepe studiul pianului la 5 ani si pe cel al violoncelului la 9 ani. Momentan este student la Universitatea de Arte din Berlin (UdK), la clasa profesorului Jens Peter Maintz. Andrei Ionita este laureat la numeroase concursuri nationale si internationale, dintre care amintim premiile I castigate in anul 2013 la concursul international “Aram Hachaturian” din Erevan, Armenia, in 2009 la concursurile internationale “J.J.Dotzauer”, Dresden-Germania sil “David Popper”, Varpalota-Ungaria, la concursul international “Vatelot-Rampal”, Paris-Franta 2007, Marele Premiu, trofeul “Lira de Aur” la Concursul International “Lira de Aur”, Suceava 2008, Premiul I la editiile 2003-2008 ale Olimpiadei Nationale de Muzica. In anul 2012, Andrei Ionita a fost distins cu premiul “Landgraf von Hessen”, in cadrul prestigioasei Academii Kronberg. El a obtinut pe langa acestea si premii I la concursuri nationale de pian, precum “In Memoriam Serafim Antropov”, concursul national de tehnica pianistica, concursul international “Paul Polidor”, Bucuresti. Andrei Ionita a sustinut o bogata activitate artistica atat in tara, cat si in strainatate. A fost invitat sa concerteze la Paris-Petit Palais si Dome des Invalides alaturi de World Philarmonic Orchestra, precum si in Tunis-Cite des Sciences, Germania-Berlin (Deutsche Oper), Kronberg si Rutesheim, sau Italia-Roma si Arezzo. S-a remarcat in numeroase recitaluri si concerte ca solist cu orchestrele “Bucharest Symphonic Pops” si “Ermil Nichifor” pe scena Ateneului Roman, precum si pe scenele Salii de concert a Radiodifuziunii Romane si ale Filarmonicilor din Pitesti, Ploiesti, Iasi, Craiova, Arad, sau la Muzeele “George Enescu” din Sinaia si Bucuresti. In urma concursului “Aram Hachaturian” din Armenia, a fost invitat in noiembrie 2013 de catre Maestrul Pavel Kogan sa cante la Moscova cu Orchestra Simfonica de Stat din Moscova, primind si alte invitatii la concerte in ipostaza solistica pentru anul 2014: pe scena Salii Mari a Filarmonicii din Sankt Petersburg, alaturi de Orchestra Simfonica din Sankt Petersburg, in cadrul festivalului “Musical Olympus” (dirijor Kah Chun Wong), sau Italia-festivalul “Musica Riva”. De asemenea, Andrei Ionita a avut numeroase aparitii TV si radio: Mezzo, TV5, TVR1, TVR Cultural, The Money Channel, Radio Romania Muzical si Radio Romania Cultural. A participat la cursuri de maestrie cu artisti recunoscuti pe plan international, precum Steven Isserlis, Davif Geringas, Gary Hoffman, Heinrich Schiff, Wolfgang Emmanuel Schimdt, Bruno Cocset. Andrei Ionita canta pe un violoncel Giovanni Battista Rogeri din anul 1671, oferit de catre fundatia Deutsche Stiftung Mnusikleben din Hamburg.
Pianist, dirijor de orchestră şi de cor, David Crescenzi a început să studieze la Conservatorul din Pesaro, specializându-se ulterior în instrumente de orchestră, pian, muzică corală şi dirijat coral. Timp de mai mulţi ani a fost asistent şi colaborator al lui Alessio Vlad şi elevul lui Gustav Khunn, la care a frecventat, între anii 1993 şi 1996, Cursurile de perfecţionare “După amieze muzicale” din Milano. Datorită activităţii sale pe parcursul a două decenii, s-a consacrat mai întâi ca pianist acompaniator şi maestru locţiitor în diferitele Teatre si Festivaluri lirice, atât în Italia cât şi în străinătate, iar actualmente ca dirijor de orchestră şi Maestru de cor. Printre realizările sale cele mai semnificative amintim colaborarea sa cu Teatrul Operei din Cairo, Egipt, în calitate de dirijor invitat, între anii 1998 şi 2003, unde pregăteşte şi dirijează “Bărbierul din Sevilla”, “Contract de Căsătorie”, “Domnul Bruschino” de Rossini, “Elixirul dragostei” de Donizetti, “Tosca” de Puccini, “Bal mascat”, “Aida “ şi Rigoletto” de Verdi. Între anii 1999 şi 2001 a fost Maestru de Cor la Teatrul “Carlo Felice” din Genova, iar în stagiunea 2004-2005 a fost locţiitorul Directorului Muzical de la Teatrul “St. Carlo” din Napoli. La Doha, Quatar a dirijat de trei ori: în anul 2002 opera Aida în anul 2003 “Ibn Sina” de Michil Borstlap, în anul 2005 “Aspire” de David Krane cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice Asiatice. Din anul 2002 colaborează cu Opera Naţională Română Timişoara, unde a dirijat spectacolele de operă:, „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart, „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini, „Elixirul dragostei” de G. Donizetti, „Aida”, „Rigoletto”, „Traviata”, „Nabucco”, „Trubadurul”, „Otello” , „Bal mascat”, „Don Carlo” de G. Verdi, „Carmen” de G. Bizet, „Faust” de Ch. Gounod, „Tosca”, „Turandot”, „Boema”, „Madame Butterfly”, „Gianni Schicchi” de G. Puccini, „Cavalleria rusticana” de P. Mascagni, „Paiaţe” de R. Leoncavallo, „Adriana Lecouvreur” de F. Cilea şi „Gioconda” de A. Ponchielli, pregătind şi dirijând şi multe spectacole în premieră, cea mai recenta fiind premiera operei „Trubadurul” de G. Verdi din luna octombrie a anului 2013. În anul 2011 a întreprins un turneu în Italia, la pupitrul orchestrei Filarmonicii “Marchigiana”, avându-l ca solist pe celebre violonistul Uto Ughi. A dirijat în cadrul Operei Naţionale din Bucureşti, opera Rigoletto în luna aprilie a anului 2006, iar succesiv a pregătit şi dirijat premiera operei bufe „Nunta lui Figaro” de Mozartîn decembrie al aceluiaşi an. În septembrie 2007 a participat cu Opera Naţională Română din Timişoara la Festivalul Internaţional “George Enescu” din Bucureşti, dirijând „Tosca” de Puccini, cu un casting internaţional care îi avea ca protagonişti pe soprana Nadja Michael, baritonul Franz Grundheber şi celebrul tenor dominican Francisco Casanova. În vara anului 2008 pe Arena „Sferisterio” din Macerata a dirijat în primă audiţie absolută în Italia „Neues vom Tages” de Paul Hindemith. Din anul 2008 este dirijor oaspete al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, unde a dirijat „Otello” „Bal Mascat”, „Rigoletto” şi „Aida” de G. Verdi, şi „Boema” de G. Puccini, precum şi premiera operei „Don Carlo” de Verdi în iunie 2013 şi premiera Tripticului ( „Mantaua”, „Sora Angelica” şi „Gianni Schicchi”) de Giacomo Puccini, în septembrie 2013. În cadrul stagiunii 2011-2012 a fost invitat de către Opera Naţională Română din Iaşi pentru a dirija „Boema” de G. Puccini, „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti, precum şi premiera operei „Aida” de G.Verdi şi premiera operei „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini din octombrie 2013. În anul 2013 a dirijat opera „Don Carlo” de G. Verdi la Bucureşti în colaborare cu Orchestra Radio, orchestră cu care continuă colaborarea şi în anul 2014, urmând să dirijeze lucrări de G. Rossini, N. Paganini şi R. Schumann. La pupitrul Operei Naţionale Române din Bucureşti a dirijat „Elixirul dragostei” de G. Donizetti şi „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini, în luna ianuarie 2014. În luna martie 2014 urmează să dirijeze orchestra tinerelor talente din România, avându-i ca solişti pe Ghiţă Petean şi Celia Costea. În ianuarie 2012 a întreprins un turneu în Germania şi Franţa cu Bergisch Symphoniker Orchestra din Köln, unde a dirijat „Aida”, „Otello” şi Requiemul de G. Verdi. Tot în anul 2012 a colaborat cu opera din Rio de Janeiro unde a dirijat opera „Aida” de G. Verdi şi a fost dirijorul festivalului de la Solothurn din Elvetia unde va fi invitat şi în anul 2013. În aprilie-mai 2014 va dirija premiera operei „Trubadurul” de G. Verdi la Opera din Cairo.
„Mihai Ungureanu s-a nascut in Craiova – România. Acesta a studiat pianul la Academia de Muzica din Bucuresti, mai intâi cu Dan Grigore si apoi cu Iona Minei. In anul 1981, el si-a sustinut aici examenul de concertist. In 1985 si 1987 a fost distins cu premiul intâi al Festivalului National pentru solisti, iar in 1986 a primit premiul Uniunii Criticilor de Muzica si Teatru. Mihai Ungureanu este un talent al României, al tarii care a dat lumii muzicale pianisti precum Dinu Lipatti, Clara Haskil si Radu Lupu. Repertoriul lui Mihai Ungureanu cuprinde cele mai mari opere clasice, cu concerte de pian de la Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Chopin, Brahms, Liszt, Dvořak, Rachmaninov, Tscaikowsky si pâna la Gershwin. El interpreteaza cu placere si compozitii ale artistilor români, precum Bentoiu, Enescu, Lipatti, Silvestri. In repertoriul sau se gaseste o gama variata de concerte solo pentru pian din toate epocile. Printre preferatele sale se afla compozitii pentru muzica de camera. O partenera stabila pentru concertele de muzica de camera este violonista germana Jennny Abel, alaturi de care, pe lânga numeroasele concerte, a facut inregistrari pentru CD-uri. Mihai Ungureanu a fost membru in juriile pentru numeroase concursuri internationale. El a tinut cursuri, printre altele in Germania, Japonia si Canada. Pe lânga activitatea sa concertistica bogata, Mihai Ungureanu este directorul artistic al Filarmonicii de Stat din Craiova, România“.
Narcisa Brumar, prim-solistă a Operei Naționale Române Timișoara, s-a născut în 1980 în Drobeta Turnu Severin. În 1997, la numai 17 ani, după câștigarea celor mai importante premii ale concursului “Crizantema de Aur” a decis să îmbrățișeze cariera vocal-lirică. A urmat cursurile Universității de Vest din Timișoara, secția canto. Încă din timpul facultății a fost acceptată în corul Operei Naționale Române din Timișoara. Pașii de debut în cariera solistică i-a făcut după ce a câștigat după o crunta concurență premiul al doilea la prestigiosul concurs de interpretare de la Verviers 2005 (Belgia). Silvia a fost rolul sau de debut după care au urmat alte roluri, primul dintre ele fiind Susanna (Nunta lui Figaro) într-o producție internațională sub auspiciile CEE Musikteather. De-a lungul timpului a colaborat cu diferite instituții de cultură din țară și de peste hotare. Dintre ele putem aminti: Opera Națională București, Filarmonica “Moldova” Iași, Teatrul Liric Constanța, Opera Nationala din Sarajevo, Bosnia & Herzegovina, Opera Nationala din Zagreb, Croatia, Teatrul “Francesco Cilea”, din Reggio Callabria, Italia, “OpernAir Gars” la Gars am Kamp – 2010 (Austria). De asemenea a efectuat turnee în Olanda, Italia, Germania, Belgia, Austria, Qatar, Coreea de Sud etc. Timbrul său inconfundabil au făcut-o pe Narcisa Brumar să abordeze un repertoriu extrem de variat, de operă și operetă. Printre rolurile abordate de soprana Narcisa Brumar se enumeră: Mimi, Musetta, Liu, Zerlina, Suzanna, Hanna Glavary, Adela, Rosalinde, Michaela, Rosina, Adina, Marguerite, Violetta Valery, etc. Activitatea sa în cadrul Operei Naționale Române Timișoara a fost răsplătită nu numai de aplauzele publicului ci și prin câștigarea premiului pentru „Cea mai bună solistă a anului” din stagiunea artistică 2013-2014 atribuit în cadrul Galei premiilor Operelor Naționale.
Sub consideraţia de a fi artistul liric român cu cel mai vast repertoriu cuprinzând roluri de primă mărime de operă, repertoriu vocal-simfonic şi cameral (mai mult de 120 de titluri!), Marius Vlad Budoiu este unul din cei mai apreciaţi tenori români, oferind, cu fiecare apariţie, interpretări memorabile. Muzician de aleasă formaţie şi interpret sensibil, se face remarcat în orice context, ca un artist deosebit. A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, și a studiat cântul cu tatăl domniei sale, baritonul Ion Budoiu, cu mezzosoprana Edita Simon şi cu basul Gheorghe Roşu. Tenorul Marius Vlad Budoiu a debutat la 21 de ani cu lucrarea “Simfonia a IX-a” de Beethoven, la Filarmonica din Târgu-Mureş, apoi, în repertoriul de operă, în rolul Lenski (Evgheni Oneghin), la Opera Maghiară din Cluj. Primele roluri pe scena Operei Române din Cluj au fost Rodolfo (La Bohème de G. Puccini) şi Alfredo (La Traviata de G. Verdi). Cu rolul Tamino (Die Zauberflöte de W. A Mozart) şi-a făcut debutul pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, în 1996. Fiind un foarte bun muzician şi stăpânind bine germana, franceza, engleza şi italiana, a fost solicitat pe toate scenele lirice şi de filarmonică din ţară, şi apare de ani buni pe scenele din străinătate, unde s-a remarcat prin calitatea vocală şi profesionalism. A cântat în sute de concerte şi spectacole, pe scene din Anglia, Franța, Spania, Italia, Germania, Belgia, Olanda, Austria, Elveția, Bulgaria, Rusia, Serbia, Polonia, Cehia, Slovacia, Turcia și Japonia. Tenorul Marius Vlad Budoiu a abordat o largă paletă repertorială, de la lucrări ale lui Händel (The Messiah, Judas Maccabeus, Israel in Ägypten) și creaţii mozartiene – rolurile Tamino (Die Zauberflote), Don Ottavio (Don Giovanni) şi Idomeneo (Idomeneo) – la lucrări ale secolului XX, compozitori ca Benjamin Britten (War Requiem, Serenade, Les Illuminations) şi Arthur Honegger (Le Roi David) și producţii ale unor autori moderni: Cornel Ţăranu, Valentin Timaru, Constantin Râpă. Repertoriul său de tenor liric a inclus cu succes roluri preum Lenski (Evgheni Oneghin), Rodolfo (La Bohme), Alfredo (La Traviata), Alfred (Die Fledermaus), Barinkay (Der Zigeunerbaron), Nemorino (L’elisir d’amore), Faust (Faust). Cu timpul, vocea sa a evoluat spre repertoriul spint, el abordând roluri ca Pinkerton (Madama Butterfly), Don José (Carmen), Radames (Aida), Cavaradossi (Tosca), Canio (Pagliacci), Turiddu (Cavalleria Rusticana), Don Carlo (Don Carlo) şi Manrico (Il Trovatore). În ultimii ani a abordat repertoriul dificil pentru tenor dramatic, devenind singurul român care la această oră are în repertoriu Otello (Otello), Calaf (Turandot), Samson (Samson et Dalila), Don Alvaro (La Forza del Destino), Tannhäuser (Tannhäuser) şi Lohengrin (Lohengrin). Anul 2013 îl găsește pe tenorul Marius Vlad Budoiu în plin avânt profesional, el apărând sub bagheta maestrului Daniel Barenboim la Opera de Stat din Berlin, la Teatro alla Scala din Milano și la Festivalul Proms, la Royal Albert Hall, la Londra. Între colaboratorii de renume ai tenorului enumerăm pe Rafael Frühbeck de Burgos, Peter Ruzicka, Gennady Rozhdestvensky, Antonio Pappano, Marek Jankovski, Friedrich Haider, Cristian Mandeal. A colaborat cu Filarmonica din München, Filarmonica din Hamburg, Staatskappelle Berlin, Berliner Symphoniker, Staatskappelle Dresden, Santa Cecilia din Roma, cu operele din Bucuresti, Bratislava, Budapesta, Scala din Milano, Staatsoper din Berlin, Freiburg, Marseille, Toulon și multe altele. Deţinând titlul de Doctor în Muzică, Marius Vlad Budoiu desfăşoară de 18 ani o bogată activitate pedagogică la Academia de Muzică din Cluj. Printre artiştii formaţi sub îndrumarea domniei sale fac parte nume de rezonanţă în arta lirică precum George Petean – unul dintre cei mai mari baritoni al lumii, tenorul Ștefan Pop, și mulți alți artişti cu remarcabile cariere naţionale şi internaţionale. Tenorul Marius Vlad Budoiu este distins cu Premiul Revistei VIP pentru Cel mai bun solist de operă al anului 2010 şi Premiul de Excelență la Galele 10 Pentru România. Începând cu data de 21 decembrie 2012, domnul Marius Vlad Budoiu este director al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca, devenind cel de al XXXI-lea director al primei Opere de Stat din România.
A debutat in anul 2010 in cadrul Festivalului International „Enescu si muzica lumii” la Sinaia. Orchestra este pregatita de maestrul Horia Andreescu si a fost infiintata, ca si Orchestra Romana de Tineret, tot la initiativa si implicarea violoncelistului Marin Cazacu. Abordarea unor capodopere din repertoriul clasic si romantic a pornit din necesitatea apropierii tinerilor muzicieni romani de marea muzica simfonica si de la ideea de a-i uni in cea mai impresionanta munca de creatie si responsabilitate individuala si colectiva. „Aproape incredibila, cu totul spectaculoasa, s-a dovedit a fi evolutia Orchestrei de tineret Sinfonietta, cea mai tanara orchestra a tarii, aflata in premiera absoluta in peisajul vietii noastre muzicale, ansamblu constituit sub conducerea dirijorului Horia Andreescu… Simfonia in sol minor de Mozart, prima Simfonie de Beethoven, Simfonia copiilor de Leopold Mozart… au fost prezentate la Sinaia si Campina in spiritul acelui elan juvenil animat de o seducatoare candoare, de un entuziasm ce devine constructiv, ce aduce claritate si stralucire timbrala.” (Dumitru Avakian – Romania Literara, nr. 32/2010). La fel ca sora ei mai mare „Orchestra Romana de Tineret”, dupa pregatirea din aceasta vara de la Sinaia, Orchestra Romanian Sinfonietta a debutat la Ateneul Roman, in cadrul Festivalului „Magic Summer”, pe 22 august. Sub conducerea dirijorala a maestrului Horia Andreescu si avand ca solist pe tanarul pianist de doar 15 ani Alexandru Cadmiel Botac, Orchestra, alcatuita din tineri muzicieni cu varste cuprinse intre 15 si 21 ani, selectati la nivel national, a stralucit intr-un program cu lucrari compuse de Beethoven si Mendelssohn. Lanto Communication, organizatorul Festivalului „Magic Summer” a fost incantat sa prezinte, in premiera, Orchestra Romanian Sinfonietta pe cea mai prestigioasa scena de concert din Romania.
Camerata Regală a luat naştere în anul 2009 sub Înaltul Patronaj al Alteţei Sale Regale Principele Radu al României, la iniţiativa unui grup de studenţi şi absolvenţi ai Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, din dorinţa de a crea o orchestră profesionistă care să contribuie la promovarea şi dezvoltarea tinerelor talente muzicale din România. Nivelul artistic ridicat ce caracterizează această tânără orchestră se datorează entuziasmului, pasiunii şi energiei interioare a grupului, dar şi talentulului excepţional al fiecărui instrumentist în parte. Camerata Regală reprezintă un colectiv unit şi omogen, dar în continuă metamorfoză şi înnoire, ca o consecinţă a generaţiilor de tineri muzicieni care se succed şi sunt selectaţi să facă parte din această orchestră. Din nevoia de a găsi sonorităţi cât mai adecvate şi de a experimenta în permanenţă noi ipostaze interpretative, Camerata Regală are apariţii scenice extrem de originale. Camerata Regală a susţinut concerte pe scena Ateneului Român, a Sălii “George Enescu” a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, a Salii Mihail Jora a Radiodifuziunii Romane şi a fost prezentă de asemenea la Ceremoniile Casei Regale a României prilejuite de Aniversarea Jubileului Alteţei Sale Regale Principele Radu al României, de Învestirea cu Titlul de Alteţă Regală a Principelui Nicolae al României, Jubileului de 90 de ani ai Regelui Mihai, Ceremonia Decoratiei Regale “Nihil Sine Deo”. Deşi Camerata Regală este o orchestra tânără, a colaborat cu personalităţi marcante din lumea muzicii precum Maestrul Jin Wang, Zhani Cico (Directorul Operei din Tirana), Wolfgang Doerner (Austria), Enrique Garcia Asensio (Spania), Rony Rogoff (SUA), Dumitru Goia, Cristian Lupeş, Constantin Adrian Grigore, violonistele Cristina Anghelescu, Ioana Goicea şi Simina Croitoru, percuţionistul Alexandru Anastasiu, mezzosoprana Marianne Cornetti (SUA), soprana Nelly Miricioiu. În anul 2011, Camerata Regală a fost invitată să reprezinte România în cadrul Festivalului Internaţional Euro Orchestras 2011 – Polonia, a fost implicată direct în Festivalul Internaţional Micul Paris august 2011-Bucureşti, atât în cadrul cursurilor cât şi în prima ediţie a Concursului Internaţional de Dirijat din Festival şi a participat în cadrul Festivalului International al Francofoniei cu un turneu de 3 concerte în Albania ( Korca, Durres, Tirana). Punctul culminant al anului 2011 a fost concertul susţinut în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu. În anul 2012, Camerata Regală a fost invitată în cadrul primei ediţii a Festivalului Internaţional Sergiu Celibidache să susţină un concert şi să-şi dea concursul în cadrul Masterclass-ului de dirijat susţinut de Maestrul Enrique Garcia Asensio. Tot în 2012 Camerata Regală a fost solicitată de grupul Il Divo pentru primul lor concert susţinut în România şi a colaborat cu Corul Naţional de Cameră Madrigal.
In contextul existentei unui insemnat numar de muzicieni si a unui conservator de muzica, ca si a unei indelungate traditii in domeniul interpretarii simfonice si de opera, la 1 ianuarie 1949 a luat fiinta Filarmonica de Stat Sibiu, institutie profesionista de spectacole si concerte care de-a lungul celor peste 50 de ani de existenta ca institutie de stat a prezentat mii de concerte simfonice si de muzica de opera, asimiland un vast repertoriu simfonic si liric. Nenumarate cronici din ziare si reviste romanesti si straine au elogiat nivelul muzical al concertelor orchestrei sibiene, oglindind totodata calitatea inregistrarilor pentru radio si televiziune, pentru disc si CD. De asemenea, un mare numar de turnee au fost efectuate cu deosebit succes atat in tara, cat si in strainatate – in Franta, Germania, Italia, Austria, Spania, Rusia etc. Impreuna cu orchestra sibiana au concertat celebri interpreti romani si straini, intre care pot fi mentionati: Ion Voicu, Valentin Gheorghiu, Stefan Ruha (Romania), Monique de la Bruchollerie si Jean Jaques Thiollier (Franta), Sviatoslav Richter, Rudolf Kerer, Lazar Berman, Dimitri Baskirov (Rusia), Ivry Gittlis (Elvetia), Monserrat Caballe (Spania), alaturi de multi altii.
Emblemă a PROMS of Delight, Bucharest Symphonic Pops reprezintă noua orchestră de marcă pe scen muzicală a tării având în componentă membrii ai Filarmonicii George Enescu, ai Orchestrei Nationale Radio, precum si ai Big-Band-ului Radio. Pornind de la formula clasică de orchestră simfonică, componenta este lărgită cu sectiunea de ritm si big-band, rezultând o sonoritate modernă, amplă, cu o flexibilitate deosebită. Acest fapt face posibilă abordarea tuturor tipurilor de repertoriu – de la clasic la jazz simfonic, de la pop la valsuri si polci – creându-se o atmosferă sonoră ce impresionează melomanii de toate vârstele. În decursul scurtei sale istorii de la constituire, BSP – Orchestra a avut sansa ca la pupitrul său sa fie dirijori consacrati precum: Ilarion Ionescu Galati, Tiberiu Soare, Ionel Tudor, Cristian Florea.
Opera Națională Română din Cluj-Napoca este o instituție culturală europeană de rang înalt, care sa afirmat ca un contribuabil valoros al culturii românești și o scenă care a susținut și a promovat o întreagă galerie de artiști excepționali care au dezvoltat mai târziu cariere notorii și universal apreciate. Instituția este unul dintre principalii promotori ai valorilor universale lirice și coregrafice, creând producții artistice valoroase, relevante la nivel local și regional, național și internațional, în beneficiul amatorilor de muzică și al publicului larg.