AUGUST 6-13, 2012 | SIBIU, ROMANIA

Classics for Pleasure
Artisti 2012 

Image module

Liora Maurer, născută în Tel Aviv, a devenit parte a Operei Metropolitan ca dirijoare asistent în 2008-2009. A avut numeroase opere la Met, cele mai importante fiind faimoasaLa Boheme a lui Franco Zeffirelli, Satyagraha a lui Phillip Glass, care vor fi în curând lansate şi pe DVD, Stiffelio a lui Verdi şi opera Madame Butterfly a lui Puccini (cu minunata versiune vizuală realizată de Anthony Minghella)- ambele dirijate de Placido Domingo. Doamna Maurer a fost pianist şi antrenor/coach în workshopul pentru Two Boys/Doi Băieţi, noua operă a lui Nico Muhly, co-producţie Met şi Opera Naţională Engleză, înainte ca aceasta să aibă premiera la Opera Naţională Engleză încununată de succes vara trecută. Two Boys/Doi Băieţi va avea premiera în SUA, la Met, în 2013.

Înainte de a se alătura Met, doamna Maurer a fost un dirijor asistent la New York City Opera, din sezonul 1997-1998. Ea a fost acompaniatorul recitalului pentru Viaggio a lui Rossini o Reims, si a lucrat în colaborare cu savantul in Rossini Phillip Gossett, Donizetti L’Elisir d’amore, și lui Mozart Le Nozze di Figaro și Don Giovanni. În Revista Operă 2010 recenzii Don Giovanni și a declarat că “Liora Maurer furnished fine harpsichord continuo” și revista The New Yorker a apreciat interpretarea ei “pentru adăugarea de podoabe spirituale.” Doamna Maurer, de asemenea, a contribuit la pregătirea muzicală a emisiunilor New York City Opera lui Beniamin Britten Paul Bunyan și Tosca de Puccini

În 1999 doamna Maurer a fost invitat la Festivalul Spoleto Statele Unite ale Americii să se pregătească și să efectueze, în premiera americană a Bürgshaft Die Kurt Weill lui sub conducerea muzicală a lui Julius Rudel.Succesul critic și popular al producției a dus la înregistrarea comercială prima muncii, și a fost lansat în vara anului 2000 pe etichetă EMI, inregistrarea contine pe doamna Maurer la pian, ca parte a Festivalului de Spoleto Orchestra. În anul următor, Maestro Rudel a invitat-o ​​să facă pregătirea muzicală pentru producția de la Pittsburgh Teatrul de Opereta din aceeași lucrare. Ea a lucrat de asemenea cu Opera din Seattle, Wolf Trap Opera Company, Omaha Opera, Opera și Cleveland New Opera israelian.

Liora Maurer este în prezent profesor la International Vocal Arts Institute, ceea ce a adus colaborări cu diverse nume faimoase din operă (Sherrill Milnes, Renata Scotto, Mignon Dunn, Federico Davia şi Renato Capecchi). A ţinut numeroase concerte peste tot în lume, inclusiv în Israel, Germania, Spania, Japonia, Italia, Peru şi Puerto Rico. Liora Maurer a absolvit Academia Rubin din Tel Aviv şi deţine un Master în Muzică la Manhattan School of Music, unde a beneficiat de bursă completă. Este deţinătoarea a numeroase premii, inclusiv a unei burse a Fundaţiei Americano- Israeliene.

Image module

In contextul existentei unui insemnat numar de muzicieni si a unui conservator de muzica, ca si a unei indelungate traditii in domeniul interpretarii simfonice si de opera, la 1 ianuarie 1949 a luat fiinta Filarmonica de Stat Sibiu, institutie profesionista de spectacole si concerte care de-a lungul celor peste 50 de ani de existenta ca institutie de stat a prezentat mii de concerte simfonice si de muzica de opera, asimiland un vast repertoriu simfonic si liric. Nenumarate cronici din ziare si reviste romanesti si straine au elogiat nivelul muzical al concertelor orchestrei sibiene, oglindind totodata calitatea inregistrarilor pentru radio si televiziune, pentru disc si CD.

De asemenea, un mare numar de turnee au fost efectuate cu deosebit succes atat in tara, cat si in strainatate – in Franta, Germania, Italia, Austria, Spania, Rusia etc. Impreuna cu orchestra sibiana au concertat celebri interpreti romani si straini, intre care pot fi mentionati: Ion Voicu, Valentin Gheorghiu, Stefan Ruha (Romania), Monique de la Bruchollerie si Jean Jaques Thiollier (Franta), Sviatoslav Richter, Rudolf Kerer, Lazar Berman, Dimitri Baskirov (Rusia), Ivry Gittlis (Elvetia), Monserrat Caballe (Spania), alaturi de multi altii.

Image module

„Cavaliere Ufficiale” al Ordinlui de Merit al Republicii Italia pentru „serviciile excelente pentru muzica italiană”, Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor al Republicii Franceze pentru contribuţia nemaipomenită la „cultura din Franţa şi din lume”, Doctor Honoraris în Muzică al State University of New York, Plattsburgh pentru „contribuţia extraordinară în arta bel- canto” – acestea sunt doar câteva din onorurile conferite tenorului Rockwell Blake pe parcusul celor 35 de ani de carieră. În toţi aceşti ni, domnul Blake a fost aplaudat în concerte de operă şi recitaluri pe toate scenele majore din lume. A deţinut roluri principale în peste 50 de opere din repertoriul său mult apreciat, inclusiv opere mai puţin cunoscute precum Mitridate, Re di Ponto şi Zaide (Mozart), L’Infedelta Delusa (Haydn), Il Furioso all’Isola San Domingo şi Marin Faliero (Donizetti), Il Pirata(Bellini), Il Crociato in Egitto, Les Huguenot’s şi Robert le Diable (Meyerbeer). Ca principal exponent al rolurilor de tenor din operele lui Rossini, Rockwell Blake a inclus în repertoriul său 17 opere, 10 concerte şi numeroase cântece ale compozitorului. În parte graţie lui multe din operele „uitate” ale lui Rossini şi altor compozitori au devenit opere centrale ale unor teatre dramatice majore din lume. Astăzi, nu doar că melomanii pot aprecia Il Barbiere di Seviglia sau Les Huguenots, aşa cum au fost compuse de Rossini şi Meyerbeer, dar pot asculta cu regularitate şi opereşe mai puţin faimoase ale lui Rossini- capodopere napolitane, milaneze, veneţiene şi franceze restaurate la splendoarea originară.

Sub îndrumarea Renatei Carisio Booth, tenorul a studiat muzică în Plattsburgh, New York, oraşul natal. Cariera în muzică a inceput-o la vârsta de 23 de ani. În urma câştigării a două premii de prestigiu, George London Awards în 1974 şi 1975, a fost invitat de George London să debuteze solo ca Lindoro în Italiana in Algeri (Rossini), operă din stagiunea 1976- 1977 a Kennedy Cntre din Washington D.C. Încă de la debut era previzibil că Rockwell Blake putea performa cum niciun alt tenor nu ar fi putut vreodată. Criticii l-au aplaudat pentru „abordarea uimitoare a unui stil colorat, un gen greu de găsit acum” şi a fost lăudat ca „tenorul fenomen cu o coloratură variată, înaltă şi eroică pe care l-a aşteptat lumea de la reinvetarea Secolului al VIII-lea/OTTOCENTO”. Cu o tehnică perfectă, o varietate de octave de 2 ½ şi o flexibilitate vocală uimitoare, Rockwell Blake a făcut posibilă revigorarea a numeroase opere mai puţin cunoscute ale lui Mozart, Donizetti, Bellini, Meyerbeer şi Rossini. De fapt, abia în rolul lui caAlmaviva din Barbiere di Siviglia – operă reintrodusă de Metropolitan special pentru Blackwell, aria de tenor de 8 minute a ultimului act, „Cessa di piu resistere” (scrisă pentru legendarul Manuel Garcia) a fost reintrodusă: din cauza dificultăţii crescute a acestei arii incredibile, majoritatea artiştilor au optat pentru scoaterea ei din piesă încă de la premiera mondială din 1816.

Cu 10 ani înainte de a se retrage, tenorul s-a concentrat pe repertoriul neglijat al operelor franceze timpurii, compuse pentru o voce de tenor rar întâlnită în zilele noastre. Cel mai recent, Blackwell a deţinut rolul lui Raoul din extrem de dificila operă Les Huguenots a lui Meyerbeer. Aceste roluri au fost îndelung aşteptate, apoi aclamate întrucât Blackwell a restaurat rolul pe tiparul compus de Meyerbeer pentru renumitul tenor Adolphe Nourrit. Blake a primit creditul pentru această revigorare câştigând înregistrări sub EMI. Prima înregistrate cu EMI, Rockwell Blake, Air d’Opéras français, cu Orchestra Filarmonică din Monte Carlo, a câştigat prestigiosul Diapason d’Or de l’Aneé: s-a distins ca cea mai bună lansare din domeniul operei pentru anul 1994. Înregistrarea La Dame Blanche a lui Boieldieu a fost distinsă cu Cea mai bună înregistrare clasică a anului 1997 de către Les Victoire de la Musique. Menţionăm printre astfel de premii şi Grand Prix du Disque” al “Academie Charles Cros”, “Grand Prix du Palmares des Palmares” , două premii de top franceze în domeniul înregistrărilor, şi “Timbre Platine” al Operei Internaţionale.

În ultimii 10 ani, domnul Blake a adăugat o nouă cale traseului său professional, ca professor pentru tinerii artişti. A acceptat invitaţii din partea As.Li.Co, centrul de antrenamente al Operei Italiene din Milan- unde a ţinut lecţii de măiestrie, din partea Conservatoriului Naţional din Paris, Santa Cecilia în Roma, Duke University of North Carolina, State University of New York, Fundaţia Kansai pentru Arte şi Cultură din Osaka (Japonia), Opera de Stat din Hamburg, programului pentru tineri artişti ai Operei Lirice din Chicago şi a programului Merola al Opere din San Francisco. Recent, a început să predea unui grup internaţional de studenţi în arta canto la studioul său privat.

Image module

În perioada studiilor urmate în ţară, apoi în Polonia la Academia de Muzică „Karol Lipinski” dirijorul Constantin Grigore a beneficiat de îndrumarea unor maeştri recunoscuţi ai dirijatului: Horia Andreescu, Petru Andriesei, Ilarion Ionescu-Galati sau dirijorul polonez Marek Pijarowski. A participat la diverse Masterclass-uri, precum „Wiener Meisterkurse” (Viena 2008 – prof. Salvador Mas Conde) sau „The Roads of Romanticism” (Varsovia 2006).

Constantin Grigore se perfectionează printr-un stagiu de asistenta la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin (2011) sub îndrumarea maestrului Marek Janowski, iar în prezent este dirijor în rezidenţă la Bayrische Rundfunk şi Munchner Philharmoniker, în paralel participând şi la cursurile de fenomenologie susţinute de Konrad von Abel.

A susţinut concerte la pupitrul formaţiilor muzicale mari, atât din ţară (Orchestra de Camera Radio, Filarmonica “Ion Dumitrescu” – Rm. Vâlcea, Filarmonica de Stat din Piteşti, Filarmonica “Oltenia” – Craiova, Filarmonica de Stat din Sibiu, Orchestra Teatrului “Nae Leonard” – Galaţi, Orchestra Teatrului Naţional de Operetă din Bucureşti) cât şi de peste hotare (Polonia – Orchestra de Cameră „R-20” din Wroclaw, Filarmonica din Kielce ori Orchestra Naţională de Cameră a Republicii Moldova).

În 2009 cu ocazia Sarbătorilor Pascale s-a aflat la pupitrul Bucharest Symphonic Pops, în concertul sustinut de Al Bano si Montserrat Caballe în Piaţa Constituţiei din Bucureşti.

A colaborat cu solisti de renume ai scenei muzicale precum Florin Croitoru, Nicolae Licaret, Anna Mirescu, Teodor Ilincai, Cristian Mogosan, Irina Iordachescu, Cristina Anghelescu, Ioana Goicea, Raluca Ouatu, Tina Munteanu, Horea Haplea, Ingmar Anthony Lazar, Cristian Sandrin, Ioana Ilie, Natalia Konik, Wictor Kociuban sau Piotr Banasic.

Constantin Grigore a primit numeroase premii şi distincţii – ca sef de promoţie al UNMB a premiul fundaţiei „Fraţii Bucovineni” (2006), premiul I la concursul de interpretare „Garabet Avachian”, semifinalist la Concursul de Dirijat “Jeunesses Musicales Bucuresti” – editia 2010.

Image module

Câştigător al Concursului International Tibor Varga Elveţia (2008), al Concursului Regina Elisabeta (2009) si Concursul International David Oistrach Moscova, Ilian Gârneţ este unul dintre cei mai promiţători violonisti ai timpului nostru. “… Ilian Gârneţ este un foarte atractiv artist matur, un violonist care are o tehnica perfecta, un ton de mare colorată, temperament exploziv şi farmec artistic, care evocă întotdeauna simpatia publicului”, a declarat despre el Igor Oistrach.

Nascut la St Petersburg şi crescut în Chişinău / Republica Moldova, Ilian Gârneţ a luat primele lecţii de vioară de la Galina Buinovschi la liceul muzical C. Porumbescu din Chişinău. El a debutat oficial la vârsta de zece ani cu Orchestra Simfonică din Chişinău. A continuat studiile şi a absolvit la Academia de Muzică din Chişinău, cu Prof. B. Dubosarski şi Academia Sibelius din Helsinki, cu Prof. Alexandre Vinnitsky, completându-şi studiile de vioara la Conservatorul Regal din Bruxelles, cu celebrul violonist prof. Igor Oistrach.

A fost invitat ca solist la numeroase festivaluri şi în acest an cântă la unul din cele mai mari festivaluri din lume, Festivalul Enescu Bucuresti.De asemenea, a interpretat cu un număr de dirijori din toată Europa, Orientul Mijlociu şi Orientul Îndepărtat, inclusiv Christof Escher, Kawamoto K., G. Varga, Katz Misa, J. Van. Zweden, P. Goodwin, C. Cristian Mandeal, Gh.Mustea, M. Secichin, C.Florea, A. Samoilă, V. Sirenco, O.Palimski, V.Doni, V. Verbitzki; V. Matchavariani …

În 2010, Ilian Gârneţ a făcut o înregistrare Schubert, Brahms-Ysaye pentru etichete Fuga Libera cu pianista Alina Bercu. Acest CD-ul a primit d’Cle sau în Franţa şi Casa de discuri de aur în Belgia.

Ca un muzician cu adevărat dedicat şi reprezentant al ţării sale, Ilian Gârneţ a primit titlul oficial de “Artist al poporului” in Republica Moldova.

Image module

Născut în anul 1963, Iurie Florea a studiat dirijatul la Conservatorul de Stat „G. Musicescu” din Chişinău. Formarea sa a continuat la Conservatorul „Rimski-Korsakov” din Sankt Petersburg, unde a beneficiat de îndrumarea profesorului A. Dmitriev.

Participările în diverse competiţii i-au adus numeroase premii dintre care amintim Premiul „Ionel Perlea” (1992) şi Premiul „David Ohanesian” conferit de Forumul Muzical Român (2008). în ţară, Iurie Florea a colaborat cu operele din Timişoara şi Constanţa, precum şi orchestrele simfonice din Iaşi, Braşov, Oradea, Sibiu, Ploieşti, Constanţa, Bacău, Craiova.

între 1993-1995 a fost prim dirijor şi director artistic al Teatrului de Operă şi Balet din Chişinău, a fost profesor la Academia de Muzică, Teatru şi Arte plastice din Chişinău (1986-1996), din anul 1996 fiind dirijor titular la Opera Naţională Bucureşti, între 2007-2010 ocupând şi funcţia de director artistic al acesteia.

Aprecierea de care se bucură a generat numeroase invitaţii în străinătate, la pupitrul unor orchestre simfonice din Saratov, Volvograd, Dnepropetrovsk, Doneţk, Cernăuţi, Sofia şi colaborări cu teatre muzicale din Kaunas, Klaipeda, Minsk, Mersin, Doneţk, Dnepropetrovsk. Dintre personalităţile artistice cu care a avut prilejul colaboreze îi amintim pe: Renato Bruson, Sergei Larin, Boris Statsenko, Sergei Murzaev, Isabelle Kabatu, Silvie Brunet, Georgiana Lukacs, Elena Mosuc, Marius Brenciu, Lado Ataneli, Kamen Chanev, Zvetan Mihailov, Alina Cojocaru, Kaludi Kaludov, Janos Bandi, Pompei Hărăşteanu, Ionel Voineag, Eduard Tumagian, Ruxandra Donose.

Iurie Florea a participat la importante festivaluri naţionale precum: „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi” (1992-2001), Festivalul liric „Sibiu – capitală europeană” (2007), Festivalul Internaţional „Shakespeare” (Bucureşti – 2008), Festivalul „George Enescu” (2009), Festivalul Artei lirice din Sibiu (2009), „Vacanţe Muzicale” (Piatra-Neamţ 2010), iar în 2011 a evoluat la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio la Varna Summer Fest.

Image module

“Laura Nicorescu, binecuvantata cu o voce expresiva, are vocea cea mai interesantă a acestei producţii excelente. Aria ei “Ach, Ich fühl`s”, atât de frumoasă în tristeţea ei, atinge inimile publicului pana la lacrimi” Die Zauberflöte., Frankenpost

Tânăra soprana Laura Nicorescu este printre cei mai talentati artisti ai generatiei sale, fiind recent cooptata in colectivul Operei valone din Bruxelles. Timbrul deosebit şi excepţionala prezenţă scenică o face favorita publicului fiecarui spectacol. Intre 2008-2011 ea a fost membra a Studioului de Opera a Operei de Stat Bavareze. Acolo a putut fi auzita in roluri precum Fiordiligi (Cosi fan tutte), Clorinda (La Cenerentola), Erster Engel (Palestrina), Taumännchen (Hänsel und Gretel), Schleppträgerin (Elektra), Jano (Jenufa), Modistin (Der Rosenkavalier), Ismene (Medea în Corinto), Die Tragödie des Teufels (Eva).

Alte spectacole includ roluri ca: Pamina (Salzburg, Hof), Fiordiligi (St Gallen), Adina (Murten Festspiele), Jano (Leipzig), Giannetta (Salzburger Landestheater), Konstanze şi Frasquita (De Vlaamse Opera), Susanna (Teatrul din Krefeld & Mönchengladbach). De asemenea, Laura este solicitată pentru concerte, şi a sustinut recitaluri camerale alaturi de membrii Filarmonicii din Berlin, Concert de Anul Nou cu Orchestra Mozarteum din Festspielhaus Grosses Salzburg sau Mozart`s Mass C-minor şi Exsultate Jubilate în Koblenz. Laura Nicorescu a colaborat cu dirijori precum Benedetti-Michelangeli, Kent Nagano, Fabio Luisi, Ivor Bolton, Peter Eötvös, Asher Fisch, Leo Hussain, Cornelius Meister, Kirill Petrenko, Johannes Schaaf sau Simone Young.

Laureata a mai multor concursuri printre care, Paul Constantinescu, Mihail Jora, Francisco Vinas (Barcelona), Kammeroper Schloss Rheinsberg (Berlin) si recent premiul festivalului Wagner de la Beyreuth (2012).

Image module

Tenorul Cristian Mogoşan urmează cursurile Facultatea de Artă Scenică, Specializarea Canto, clasa Lect. Dr. Gheorghe Mogosan. Dupa ce a absolvit Academiei de Muzică “Gheorghe Dima” în anul 2006, şi-a perfecţionat arta interpretativă urmând programul de masterat “Stilistica Interpretării Solistice” al aceleaişi facultăţi, sub îndrumarea Prof. Dr. Ionel Pantea. A participat la cursuri de măiestrie susţinute de Wolfgang Brendel, Mariana Nicolesco, John Norris şi Viorica Cortez.

Palmaresul său cuprinde Premiul I la Concursul de Interpretare al Liedului Românesc – Brasov(2004), Premiul Juriului la Concursul Naţional de Interpretare Vocală “Ionel Perlea” – Slobozia(2004).

In prezent este angajat al Operei Nationale Cluj şi profesor asociat al Academiei de Muzica Gheorghe Dima. Este invitat al unor filarmonici şi opere, atat din tara cat si de peste hotare.